Storytels On the Road vinnare vid Guldörat-galan

Storytels musikdokumentärserie On the Road vann Guldörat i kategorin Årets branded content på tisdagseftermiddagen. Serien producerades av Dist som en del i Storytels samarbete med musikfestivalen Way Out West.
Storytels On the Road har tilldelats Radio- och podcastakademins prestigefyllda pris Guldörat 2025 i kategorin Årets branded content. Musikdokumentärserien, bestående av exklusiva artistporträtt av Benjamin Ingrosso, Annika Norlin, Sarah Klang, Fred again.. och Andre 3000, skapades som en del av Storytels samarbete med musikfestivalen Way Out West och producerades av Dist.
Juryns motivering:
“En imponerande, genomtänkt och kreativ satsning med en tydlig röd tråd som på ett naturligt och icke-säljigt sätt lyckas förena ljud, innehåll och fysisk närvaro. Genom att bygga vidare på ljudupplevelsen före, under och efter festivalen visar Storytel hur man med relevanta och kreativa placeringar kan öka både räckvidd och relevans. Ett inspirerande exempel på hur man effektivt arbetar över plattformar och mediekanaler.”
Samarbetet med Way Out West bestod förutom dokumentärserien av en kreativ och högst nödvändig fysisk aktivering på plats på festivalen i Slottsskogen 2024. Storytels festivalyta pryddes av ett annorlunda fotobås och 13 orangefärgade och utsmyckade utedass där besökarna kunde njuta av en välkommen paus samtidigt som de fick lyssna till höjdpunkter ur artistporträtten.
Utöver detta gjorde Storytel en takeover ombord på SJ:s festivaltåg från Stockholm till Göteborg.
Satsningen blev dubbelt prisad, i kategorierna Årets kreativa event och Årets kultur-/underhållningssponsring, vid Gyllene hjulet-galan tidigare i år.
– Vi är väldigt stolta över det här kreativa partnerskapet, som möjliggjorde för oss att på ett naturligt sätt nå ut till en annars svårflörtad publik. Att produktionen tilldelas Guldörat är ett fint betyg på att vi lyckades nå fram, och en välförtjänt utmärkelse till hela teamet som arbetat engagerat med detta roliga projekt, säger Sanne Norgren, marknadschef Storytel Sverige.
Konceptet och produktionen för festivalaktiveringen togs fram av eventbyrån Brandworks i samarbete med Miltton Stockholm, och On the Road producerades av Dist för Storytel. Exekutiv producent på Storytel var Alex Dominici.
Kontakter
