Fullmatat program hos Storytel på Bokmässan

14 september 2023 - Senast uppdaterad 30 april 2024

Storytel arrangerar sju spännande seminarier och scensamtal under Bokmässan i Göteborg, mellan den 28 september och den 1 oktober. Dessutom kommer det att vara ständig aktivitet med besök från populära författare och uppläsare i den stora Storytel-montern på plats B08:22. Se hela programmet nedan.

Storytels seminarier

Det nya ljudberättandet
Torsdag 12:00-12:45, F3
Medverkande: Martin Ezpeleta, Annika Seward Jensen, Alex Dominici
Moderator: Lovisa Ohlson

Beskrivning: Vi befinner oss i ljudmediets nya guldålder. Poddlyssnandet ökar och fler aktörer ger sig in i kampen om ljud­berättandet utrustade med dokumentärer och poddserier. Ljudhypen har också lett till nya framgångsrika format. I Martin Ezpeletas ljudboksdokumentär Saknad i Ljungby blandas journalistik och manusskrivet berättande i en typ av hybridformat som fängslar lyssnaren. Är det här ljudberättandets framtid? Ezpeleta samtalar med Annika Seward Jensen, Publishing Manager Storytel Original, Alex Dominici, journalist och konsult i Storytels satsning på ljudberättande i nya format, under ledning av Lovisa Ohlson, Head of Content på PodX Group.
Arangör: Storytel

True crime – lyssnarnas favorit
Lördag 11:00, Ljudscenen
Medverkande: Martin Ezpeleta, Thomas Bodström
Moderator: Annika Seward Jensen

Beskrivning: Kriminalfall som lyssnarna får följa steg för steg fångar lyssnarna i ljudböcker, podcaster och radiodokumentärer. Advokaten och författaren Thomas Bodström och journalisten Martin Ezpeleta samtalar med förläggare Annika Seward Jensen om att berätta om verkliga brottsfall. Thomas Bodström är aktuell med Dubbelmordet i Vallentuna (tillsammans med Lars Olof Lampers), och Martin Ezpeleta ligger bland annat bakom serierna Var är Olle? och Försvinnanden. Vilka är fallen som de inte kunnat släppa? Finns det något särskilt med true crime som gör det extra lämpat för ljudformatet?
Arrangör: Norstedts/Storytel

Är det fult att skriva om ljud?
Lördag 14:00-14:45, G3:1
Medverkande: Johan Hilton, Björn Wiman, Jonas Eklöf
Moderator: Johanna Lundin

Beskrivning: Hur kommer det sig att ljudboken är nästintill frånvarande på kultursidorna, samtidigt som den är så populär bland lyssnarna? Och när den väl finns på kultursidorna – hur recenserar man upplästa böcker, eller böcker skrivna för ljud, där uppläsarens gestaltning spelar en betydande roll för författarens berättelse? Här berättar Jonas Eklöf, chefredaktör på Vi Läser, Björn Wiman, kulturchef på Dagens Nyheter, och Johan Hilton, kulturchef på Göteborgs-Posten, om sin syn på ljudboksrecensioner. Hur ska en ljudbokskritik se ut? Är det fult att recensera ljud, och i så fall varför?
Arrangör: Storytel

AI-uppläsare – Vad är det?
Lördag 14:30-14:50, Ljudscenen
Medverkande: Johan Ståhle och Micke Holmqvist, Jesper Ersgård, Emma Danielsson

Beskrivning: I somras lanserade Storytel Voice Switcher, en funktion i appen där användaren sömlöst kan växla mellan den organiska uppläsarrösten och ett antal förstklassiga syntetiska röster. Under sommaren har ljudbokslyssnarna kunnat utforska funktionen på ett antal utvalda Storytel Original-titlar på engelska i ett betatest. Johan Ståhle, chef för produktutveckling (CPO) på Storytel, Mikael Holmqvist, ansvarig för utvecklingen av Voice Switcher, och Jesper Ersgård, författare och Emma Danielsson, förläggare vid Lind & Co, berättar om AI-uppläsningar. Hur låter det? Vilken kvalitet har de syntetiska rösterna i dag? Vad innebär utvecklingen för kunderna och förlagen? Vart är vi på väg? Kom och få ett smakprov!
Arrangör: Storytel

Ljudbokslyssnarna – hur väljer vi vad vi ska lyssna på?
Lördag 16:00, Ljudscenen
Medverkande: Majgull Axelsson, Sara Molin, ljudbokslyssnaren Anna Gemfeldt
Moderator: Sissel Hanström

Beskrivning: Hur väljer vi vad vi ska lyssna på? Hur mycket betyder inläsaren, rekommendationer, författaren? Tänker vi annorlunda när vi väljer ljudböcker än pappersböcker? Vem lyssnar, vad lyssnar vi på och varför? Ett lättsamt samtal om det viktiga bokvalet, med författarna Majgull Axelsson och Sara Molin tillsammans med Anna Gemfeldt – en av landets många engagerade ljudbokslyssnare.
Arrangör: Norstedts/Storytel

Romance genom tid och rum
Söndag 11:00-11:45, G3:1
Medverkande: Katharina Cohen, Veronica Almer, Christina Eriksson, Julia Dufvenius
Moderator: Johanna Lundin

Beskrivning: Långa, romantiska och historiska – långserierna utgör ofta egna universum som läsarna gång på gång vill besöka. Veronica Almer är författaren bakom Loviseholm, en serie i hittills 23 volymer fylld av drama, intriger och kärlek vid 1800-talets slut och 1900-talets början, inläst av ­­Katharina Cohen. Christina Erikson är aktuell med Om du var min, den första av planerade 21 delar i historiska romanceserien Svartåsviten. Är det romantik och eskapism som lockar? Hur sätts stämningen? Hur lever man sig in i svunna tider? Programledare: Johanna Lundin, journalist.
Arrangör: Storytel/Bookmark

Kungliga kärlekshistorier
Söndag 13:00-13:20, Ljudscenen
Medverkande: Ebba Kleberg von Sydow, Hanna Håkansson

Beskrivning: Sagans värld är fylld av prinsar och prinsessor som bekämpar onda varelser i kärlekens namn. Men inte sällan överträffar verkligheten dikten. Kungen firar 50 år på tronen – och i rampljuset. Allmänintresset för kungligheter har i alla tider varit stort, och i synnerhet intresset för deras kärleksrelationer. Historien om kungen, drottningen och det berömda klicket är välkänd, men runt om i de europeiska slotten finns många fler hisnande romanser och passionerade förälskelser. Det finns också gott om hårt prövade kungliga kärlekshistorier som satt titlar, blodsband, ära och heder på spel. Ebba Kleberg von Sydow djupdyker under det kungliga jubileumsåret 2023 i kungahusens mest fängslande förälskelser genom historien, och berättar sanna sagor som inte alltid har ett lyckligt slut.

Storytels monterprogram, B08:22

Pascal Engman och Johannes Selåker
Frida Skybäck och Christina Erikson
13:30 Veronica Almer och Katharina Cohen

Med reservation för schemaändringar.