Storytel hejar fram damlandslaget med tre stora kampanjer under EM-sommaren

Storytel Sverige tar partnerskapet med Svenska Fotbollförbundet och damlandslaget i fotboll till nya höjder under EM-sommaren 2025. Med tre olika satsningar berättas storyn om fotbollshjältarna, de hängivna supportrarna och den hyllade målvakten Zećira Mušović.
Den första kampanjen i satsningen går live den 27 maj, i samband med att den nyproducerade ljudboken Aldrig sluta drömma, om och med Mušović, släpps exklusivt i tjänsten.
Storytel Sveriges partnerskap med Svenska Fotbollförbundet och damlandslaget i fotboll har skapat mycket uppmärksamhet, och nominerades till branschpriset Gyllene Hjulet i kategorin Årets idrottssponsring, för kampanjen Alla har en story från 2024.
Nu tar Storytel partnerskapet till nästa nivå. Under hela sommaren 2025 lyfter ljudbokstjänsten det EM-klara landslaget och inspirerande berättelser om fotbollens kraft att förena människor.
Först ut är den kampanj som går live i samband med att ljudboken Aldrig sluta drömma släpps exklusivt i tjänsten den 27 maj. Aldrig sluta drömma är en berättelse om och med den hyllade landslagsmålvakten Zećira Mušović som var med och tog landslaget till EM – ett mästerskap som bara hon själv visste att hon inte skulle spela. Samtidigt som hennes lagkamrater nu laddar upp för att ta Sverige till final uppfyller Mušović drömmen om att bli mamma.
Den andra delen i sommarens satsning är en Youtube-serie i tre avsnitt om damlandslagets hängivna supportergrupp Soft Hooligans, producerad av Prolounge för Storytel.
Och den tredje delen är en omfattande kampanj där de tre landslagsspelarna Fridolina Rolfö, Jonna Andersson och Zećira Mušović delar med sig av stories från livet och fotbollen.
– Storytels vision är att förena människor genom berättelsernas kraft, och vilken berättelse engagerar mer än den om Sveriges mest populära landslag? Vi är enormt stolta över att som officiell partner till damlandslaget i fotboll få vara med och berätta historien om det älskade laget som i sommar kommer att bjuda oss på högklassig spänning och dramatik – och förhoppningsvis ett lyckligt slut, säger Sofie Lager Rindeström, marknadschef på Storytel Sverige.
– Vi är oerhört glada och stolta över vårt partnerskap med Storytel, inte minst för deras genuina engagemang i damlandslaget och viljan att lyfta kvinnliga förebilder genom berättelser som verkligen berör. Under ett mästerskap som sommarens EM, där hela landet samlas kring fotbollen, finns en unik möjlighet att nå ut och in – och Storytel använder verkligen den kraften för att sprida budskap om drömmar, mod och inspiration till nästa generations fotbollsspelare, säger Helena Taube Rehnmark, marknads- och kommunikationschef på Svenska Fotbollförbundet.
De tre satsningarna ingår alla i Storytels koncept Alla har en story.
Damlandslaget i fotboll är Sveriges starkaste landslagsvarumärke, enligt Sportnavigatorn/Upplevelseinstitutet 2024.
Sommarens kampanjer är en del i det partnerskapsavtal som Storytel 2024 tecknade med Svenska Fotbollförbundet om att sponsra det svenska damlandslaget i fotboll. Avtalet sträcker sig över tre år.
Kampanjerna produceras för Storytel av GroupM Nexus, Catch Sthlm och Prolounge.
Recensionslyssning och mer pressinformation om ljudboken Aldrig sluta drömma finns i en separat pressrelease på Storytels presstjänst.
Arbetsgrupp:
GroupM Nexus:
Calle Chowhury Hemström, Creative Director
Per Hyberg, Copywriter
Lisa Larsson, Digital Designer
Louise Åslund, Motion Designer
Ayat Asad-Lundgren, Production Manager
Essence Mediacom:
Kenneth Söderman, Sr. Cross media manager
Julia Bengtsson, client lead
Nick Bauer, Head of Creative Futures
Max Lejbro, Senior A&I Consultant
Catch Sthlm:
Hugo Ljungquist, Regi & producent
Adam Solberg, DP
Markus Amnegård, DP
Prolounge:
Hanna Peretz, producent
Anders Sjöstrand, regissör
Johan Haglund, fotograf
Anton Carlsson, B-Foto och ljud
Storytel Sverige:
Sofie Lager Rindeström, Marketing Manager
Therese Lindström, PR Manager
Sofie Kivistö, Marketing Coordinator
Kontakter
