Storytel Awards: Sören & Anders får Hederspriset för 40 år av läslust och skratt

12 mars 2024

Från radioföljetong till lyssnarupplevelser för generationer av barn – Anders Jacobsson och Sören Olsson tilldelas Synskadades Stiftelses hederspris på Storytel Awards 2024. Författarduon prisas för att i 40 år ha bidragit till ungas läslust, igenkänning och skratt.

Först ut var tjejtjusaren Sune. Sedan fick vi lära känna tonåringen Bert genom hans dagbok, och därefter Sunes lillebror Håkan-Bråkan som fick en egen bokserie. Och sedan har det rullat på. Karaktärer så starka att de omfamnats av generation efter generation. Det är 40 år sedan de två kusinerna Anders Jacobsson och Sören Olsson började skriva böcker tillsammans, och nu tilldelas de hederspriset på Storytel Awards.

– Att skriva för barn och ungdomar och skapa en läsglädje är det vi verkligen brinner för. Människor i dag behöver litteratur mer än någonsin. Att lyssna på en bok är en direkt kommunikation med den inre världen. Vi behöver alla fylla på med ord, fantasi och kreativitet i våra hjärnor för att kunna bli de fantastiska människor som vi alla har möjlighet att bli, säger Sören Olsson och Anders Jacobsson.

Juryns motivering betonar Sören & Anders stora betydelse för barn och unga.

"Med varm humor och stor berättarglädje har radarparet Sören Olsson och Anders Jacobsson underhållit generationer av barn och föräldrar.

De första berättelserna om Sune skrevs direkt för lokalradion i Örebro och blev snabbt populära bland lyssnarna. Strax därefter blev Sune bok för första gången, då “Sagan om Sune” släpptes. Med sina karaktäristiska röster, som blivit ett med karaktärerna, möter författarna nu en ny generation läsare i ljudbokstjänsterna, där deras böcker om Sune, Bert och Håkan-Bråkan är några av de absolut mest lyssnade barnböckerna i dag.

I år firar Sören Olsson och Anders Jacobsson 40 år som författare och med hederspriset vill vi tacka för hundratals timmar av läslust, igenkänning och skratt."

– Vi känner både stolthet och ödmjukhet inför att ta emot detta hedrande pris. Det auditiva mediet har alltid passat oss perfekt. Det var där vi började för 40 år sedan, med radio, och därefter har böcker och filmer följt. Och nu är vi åter till audio genom alla våra ljudböcker. Vi trivs synnerligen bra med att arbeta med ljud där vi kan komma närmare vår egen produktion genom att själva läsa våra berättelser. På det sättet kan vi tydligare uttrycka känslor för vår egen text, säger Sören Olsson och Anders Jacobsson.

Synskadades stiftelses hederspris delas ut till en person, organisation eller ett företag som gjort något alldeles särskilt för att främja ljudbokens utveckling och spridning.

Synskadades Stiftelses jury

Niklas Mattsson, ordförande i Synskadades Riksförbund och Synskadades Stiftelse

Per-Arne Krantz, tidigare ordförande och VD för synskaderörelsens bolagsgrupp och en av initiativtagarna till Ljudbokspriset

Agneta Elfving, styrelsemedlem i Synskadades Stiftelse