Bästsäljande romanen En dag får uppsving på Storytel 15 år efter släppet

9 februari 2024

En dag, David Nicholls succéroman från 2009, röner nya framgångar på Storytel. Berättelsen, som följer Dexter och Emma en specifik dag om året under tjugo års tid med start vid deras universitetsexamen sommaren 1988, fick tidigare i veckan premiär som serie på Netflix.
Och detta tycks ha lett till ett enormt sug efter att lyssna på originalberättelsen.

Ljudboken gick från att bookshelvas, alltså läggas i bokhyllan av Storytels användare, enstaka gånger per dag de senaste åren – till hundratals gånger per dag i seriens premiärvecka. Det finns onekligen ett nyväckt intresse för David Nicholls 15 år gamla roman.

– Det här visar verkligen att våra kunder vänder sig till katalogen för fördjupning när någonting fångar deras intresse. Det här är något vi ser till exempel vid större nyhetshändelser, när ett visst ämne blir viralt, eller när en äldre titel återaktualiseras på det här sättet. Vår backlist är i högsta grad levande, och det är roligt att se äldre titlar hitta en ny publik hos oss, säger Helena Gustafsson, Chief Content Officer på Storytel.

En dag finns på engelska (uppläst av Anna Bentinck), svenska (uppläst av Anders Ekborg), finska (uppläst av Nina Hukkinen) och danska (uppläst av Louise Herbert) på Storytel i Norden.

Therese Lindström

Head of PR Nordics