Gå till huvudinnehåll

Storytel hejar fram damlandslaget med tre stora kampanjer under EM-sommaren

26 maj 2025

Storytel Sverige tar partnerskapet med Svenska Fotbollförbundet och damlandslaget i fotboll till nya höjder under EM-sommaren 2025. Med tre olika satsningar berättas storyn om fotbollshjältarna, de hängivna supportrarna och den hyllade målvakten Zećira Mušović.
Den första kampanjen i satsningen går live den 27 maj, i samband med att den nyproducerade ljudboken Aldrig sluta drömma, om och med Mušović, släpps exklusivt i tjänsten.

 

Storytel Sveriges partnerskap med Svenska Fotbollförbundet och damlandslaget i fotboll har skapat mycket uppmärksamhet, och nominerades till branschpriset Gyllene Hjulet i kategorin Årets idrottssponsring, för kampanjen Alla har en story från 2024.

Nu tar Storytel partnerskapet till nästa nivå. Under hela sommaren 2025 lyfter ljudbokstjänsten det EM-klara landslaget och inspirerande berättelser om fotbollens kraft att förena människor.

Först ut är den kampanj som går live i samband med att ljudboken Aldrig sluta drömma släpps exklusivt i tjänsten den 27 maj. Aldrig sluta drömma är en berättelse om och med den hyllade landslagsmålvakten Zećira Mušović som var med och tog landslaget till EM – ett mästerskap som bara hon själv visste att hon inte skulle spela. Samtidigt som hennes lagkamrater nu laddar upp för att ta Sverige till final uppfyller Mušović drömmen om att bli mamma.

Den andra delen i sommarens satsning är en Youtube-serie i tre avsnitt om damlandslagets hängivna supportergrupp Soft Hooligans, producerad av Prolounge för Storytel. 

Och den tredje delen är en omfattande kampanj där de tre landslagsspelarna Fridolina Rolfö, Jonna Andersson och Zećira Mušović delar med sig av stories från livet och fotbollen.

– Storytels vision är att förena människor genom berättelsernas kraft, och vilken berättelse engagerar mer än den om Sveriges mest populära landslag? Vi är enormt stolta över att som officiell partner till damlandslaget i fotboll få vara med och berätta historien om det älskade laget som i sommar kommer att bjuda oss på högklassig spänning och dramatik – och förhoppningsvis ett lyckligt slut, säger Sofie Lager Rindeström, marknadschef på Storytel Sverige. 

– Vi är oerhört glada och stolta över vårt partnerskap med Storytel, inte minst för deras genuina engagemang i damlandslaget och viljan att lyfta kvinnliga förebilder genom berättelser som verkligen berör. Under ett mästerskap som sommarens EM, där hela landet samlas kring fotbollen, finns en unik möjlighet att nå ut och in – och Storytel använder verkligen den kraften för att sprida budskap om drömmar, mod och inspiration till nästa generations fotbollsspelare, säger Helena Taube Rehnmark, marknads- och kommunikationschef på Svenska Fotbollförbundet.

De tre satsningarna ingår alla i Storytels koncept Alla har en story.

Damlandslaget i fotboll är Sveriges starkaste landslagsvarumärke, enligt Sportnavigatorn/Upplevelseinstitutet 2024.

Sommarens kampanjer är en del i det partnerskapsavtal som Storytel 2024 tecknade med Svenska Fotbollförbundet om att sponsra det svenska damlandslaget i fotboll. Avtalet sträcker sig över tre år.

Kampanjerna produceras för Storytel av GroupM Nexus, Catch Sthlm och Prolounge.

 

Recensionslyssning och mer pressinformation om ljudboken Aldrig sluta drömma finns i en separat pressrelease på Storytels presstjänst.

 

Arbetsgrupp:

GroupM Nexus:
Calle Chowhury Hemström, Creative Director
Per Hyberg, Copywriter
Lisa Larsson, Digital Designer
Louise Åslund, Motion Designer
Ayat Asad-Lundgren, Production Manager

Essence Mediacom:
Kenneth Söderman, Sr. Cross media manager
Julia Bengtsson, client lead
Nick Bauer, Head of Creative Futures
Max Lejbro, Senior A&I Consultant

Catch Sthlm:
Hugo Ljungquist, Regi & producent
Adam Solberg, DP
Markus Amnegård, DP

Prolounge:
Hanna Peretz, producent
Anders Sjöstrand, regissör
Johan Haglund, fotograf
Anton Carlsson, B-Foto och ljud

Storytel Sverige:
Sofie Lager Rindeström, Marketing Manager
Therese Lindström, PR Manager
Sofie Kivistö, Marketing Coordinator

 

Kontakter

Therese Lindström

PR Manager Sweden


Senaste nytt

01/7/2025

Sofie Sarenbrant toppar ljudbokslyssningen i juni

Ljudbokslyssningens högsäsong – sommaren – är här på riktigt. Enligt en ny kundundersökning strävar 90% av Storytels kunder efter avkoppling när de startar en ljudbok på sommaren, och deckare, feelgood och romaner ligger högst på sommartoppen. Något som också återspeglas i Storytel Sveriges topplista för juni, där de fyra mest lyssnade titlarna är just deckare.  

05/6/2025

Storytels stora sommarundersökning: Svenskarna söker avkopplande spänning på sommaren – och siktar på ännu mer semesterlyssning 2025

Sommar är lika med ljudbokslyssning – och framför allt deckarlyssning. Det visar en ny kundundersökning som Storytel Sverige genomfört. En fjärdedel av kunderna uppger att de lyssnar mer på ljudböcker på sommaren än någon annan gång under året, och nästan lika många, 23%, tror att de dessutom kommer att lyssna ännu mer sommaren 2025 än vad de gjort tidigare.    

02/6/2025

Storytels topplista i maj: Spänning, spänning och spänning

Det har varit en spänningsdominerad vår hos Storytel, vilket märks tydligt på månadstopplistan för maj. Månadens mest lyssnade ljudbok är Kristina Ohlssons Nattankare, den femte delen i Strindbergserien. På andraplatsen hittar vi Sofie Sarenbrants emotsedda Följeslagaren, den tolfte fristående delen i Emma Sköld-serien.Maj månads tredje mest lyssnade titel sticker dock ut bland kriminalromanerna på topp tio-listan: Lucinda Rileys roman En dold skönhet.  

26/5/2025 - Senast uppdaterad 2 juni 2025

Landslagsstjärnan och blivande mamman Zećira Mušović om sina nya mål i ny dokumentär på Storytel: “Ingen dröm är för stor”

Medan hennes lagkamrater laddar inför sommarens EM-turnering i Schweiz förbereder sig Zećira Mušović, en av världens främsta fotbollsmålvakter, inför ett annat mål. I sommar ska hon bli mamma.Att hon uppfyller en av livets största drömmar innebär inte att hon ger upp en annan.Morsan Mušović ska bli bäst i världen.Aldrig sluta drömma släpps på Storytel den 27 maj.  

12/5/2025

Sören “Sulo” Karlsson skriver om kampen för sina barns liv i självbiografin Att vänta på livet

I sju år levde Sören ”Sulo” Karlsson i ovisshet. Ett provsvar, ett besked, en behandling, ett hjärtslag i taget. Hans tre barn hade alla fötts med samma ovanliga sjukdom, som utan behandling skulle innebära att de skulle dö före sin första födelsedag.Livet sattes på paus. I självbiografin Att vänta på livet berättar musikern och författaren ur en pappas perspektiv om en tid som förändrade honom för alltid.Att vänta på livet släpps på Storytel den 13 maj.  

02/5/2025

Topplistan i april: En spänningsdominerad vår

Tre kriminalromaner toppar Storytel Sveriges lista över april månads mest lyssnade och lästa titlar. På förstaplatsen hittar vi Sardonicus fyra visioner, den sjätte delen i Tony Fischiers serie om kriminalkommissarie Niklas Ragnvik. Månadens tvåa är Mikael Ressems Uppdrag Eliminering, som är den senaste delen i serien om ambulansföraren Erik Sandström. På tredjeplatsen återfinns Vägen in, den första delen i Anders Nilssons och Peter Lindmarks serie om barägaren Frank Wagner, en karaktär som känns igen från Johan Falk-filmerna där han porträtteras av Joel Kinnaman.  

24/4/2025

Dubbla Gyllene Hjulet-vinster för Storytels kreativa utedass

Storytel blev dubbel vinnare när branschtävlingen Gyllene Hjulet avgjordes på onsdagskvällen. Det blev guld i såväl Årets kreativa event som Årets kultur-/underhållningssponsring, i båda kategorierna för de uppmärksammade, ljudboksspelande utedassen som placerades ut på musikfestivalen Way Out West i Göteborg sommaren 2024. De festligt utsmyckade portabla toaletterna erbjöd festivalbesökare en både nödvändig och uppskattad paus samtidigt som de spelade upp smakprov ur dokumentärserien On the Road, där flera av festivalens stora dragplåster porträtterades. Konceptet och produktionen för festivalaktiveringen togs fram av eventbyrån Brandworks i samarbete med Miltton Stockholm. – För oss som en digital tjänst blir de fysiska mötena med våra kunder väldigt viktiga. I våra event och aktiveringar försöker vi alltid ge en minnesvärd och rolig, men samtidigt relevant, upplevelse. Brandworks och Miltton Stockholm hjälpte oss att göra verklighet av en kanske lite knäpp idé, och det här är ett fint bevis på att det lönar sig att tänka utanför boxen, säger Andrea Schultz, Event Manager på Storytel Sverige. Branschtävlingen Gyllene Hjulet arrangeras årligen av SES – Sponsrings & Eventsverige. I år var Storytel också i final i kategorin Årets idrottssponsring, för sponsorskapet av SvFF och svenska damlandslaget i fotboll. Under 2025 väntar ytterligare kreativa satsningar med såväl de prisade utedassen som det hyllade partnerskapet med det EM-klara landslaget.

17/4/2025 - Senast uppdaterad 24 april 2025

Erik Engelv följer upp succédebuten med Livet efter Jehova

Och nu då?I hela sitt liv hade Erik Engelv identifierat sig som ett Jehovas vittne. Men när han nu brutit med församlingen, och den med honom, vem var han då?Erik Engelv följer upp succédebuten Jag är inte död från 2021 med Livet efter Jehova, en berättelse om en ung mans sökande efter en identitet han tidigare bara kunnat drömma om.Livet efter Jehova släpps exklusivt på Storytel den 22 april.  

13/4/2025

Victor Beer är den nya Sune-rösten på Storytel

Victor Beer från den prisade humorgruppen IJustWantToBeCool vikarierar som uppläsare av Anders Jacobssons och Sören Olssons kommande Sune-böcker. Victor Beer begår Sune-premiär i samband med att Sune och Jesus syrra släpps på Storytel och återkommer sedan som uppläsare till ytterligare tre Sune-titlar i år.  

01/4/2025

Storytels topplista i mars: 25-årsjubilerande Anna Jansson i topp

25-årsjubilerande författaren Anna Jansson toppar Storytel Sveriges månadstopplista med den senaste Maria Wern-deckaren Rädslans labyrint. Mars månads näst mest lyssnade titel är dokumentären Bonusprinsen, där Anna Lillkung och Wendela Antepohl berättar historien om Marius Borg Høibys uppväxt i ett kungligt mellanförskap i Europas mest populära monarki. På månadens tredjeplats återfinns danske Nis Jakobs deckare Ond kemi.  

31/3/2025

Ny deckarduo skriver spänningsserie baserad på verkliga händelser

Spänningsförfattaren Anna Bågstam bildar tillsammans med kriminalteknikern Zohra Ben Salah en helt ny deckarduo, med en unik inblick i brottsplatsutredningar.I serien Blå linjen följer vi kriminalteknikern Selma, som både brinner för och är skicklig på sitt jobb, men som ständigt kämpar med ett utanförskap.– I Selma har vi hittat en ovanlig deckarhjältinna: En ung, kvinnlig, högkompetent polis med utomeuropeiskt påbrå. Samtidigt är Selma en ovanligt verklighetstrogen hjältinna, säger Anna Bågstam. Första delen, De tysta är de farliga, släpps på Storytel den 1 april.  

26/3/2025 - Senast uppdaterad 4 april 2025

Storytel släpper ny dokumentär om mordet som gäckat polisen i 30 år: Kan klaras upp med hjälp av ny lag

Sextonåriga Malin Olsson hittades mördad på Östra kyrkogården i Göteborg sommaren 1994. Mer än 30 år senare går hennes mördare fortfarande fri.Journalisten och författaren Tina Frennstedt berättar tillsammans med producenten Tove Friman Leffler historien om ett av Sveriges mest uppmärksammade kalla fall, som med hjälp av en ny lag kan vara nära ett uppklarande.Kyrkogårdsmordet släpps på Storytel den 27 mars.  

24/3/2025

Storytel släpper dokumentär om telemarketingkriget i Thailand – Rivalitet, hämnd och skuld i paradisets skugga

I augusti 2011 hittas en 25-årig svensk man död i turistparadiset Phuket. Två andra svenska män grips av thailändsk polis, och döms mot sitt nekande för överlagt mord till livstid i det ökända fängelset Bangkok Hilton. En dom som flera år senare ändras till ett tidsbestämt straff för dråp. I dokumentären Inget paradis skildrar journalisterna Sara Olsson och Fabian Sigurd kriget mellan svenska telefonförsäljare i Thailand, och för första gången berättar en av de dömda männen om händelserna som ledde till tragedin.Inget paradis släpps på Storytel den 25 mars.   

20/3/2025

Tre Gyllene Hjulet-nomineringar till Storytel – partnerskapet med svenska damlandslaget i fotboll och de kreativa ljudboksdassen kan vinna pris

Storytel har inte mindre än tre nomineringar i årets upplaga av branschtävlingen Gyllene Hjulet. Sponsorskapet av SvFF och svenska damlandslaget i fotboll kan vinna pris i kategorin Årets idrottssponsring, och de ljudboksspelande utedassen som gav Way Out West-besökare en nödvändig paus kan vinna i kategorierna Årets kreativa event och Årets kultur-/underhållningssponsring.

19/3/2025 - Senast uppdaterad 9 april 2025

Kvinnohistoria prisades vid Storytel Awards – Här är alla vinnarna och rörligt material från galan

Historiska skildringar med kvinnliga huvudkaraktärer blev galans stora vinnare. Katarina Wennstams Död mans kvinna och Ruth Kvarnström Jones Väninnorna på Nordiska Kompaniet prisades i spännings- respektive feelgoodkategorin vid Storytel Awards – Stora ljudbokspriset. Båda ljudböckerna gestaltas av Katarina Ewerlöf.I romankategorin vann Booktoksuccén Fourth Wing, av den amerikanska författaren Rebecca Yarros.Och IJustWantToBeCool tog statyetten i barnkategorin för tredje året i rad.